Shoutbox






Jumaat, 30 November 2012

sekadar berkongsi rasa






dah lama tak update belog, tebal dengan sawang lelabah. terima kasih sang lelabah. tolong jaga, tolong decorate. semalam perasaan saya tidak menentu. rasa geram, rasa marah. bila terjadi hal sedemikian, saya selalu akan praktik pelbagai teknik agar reda kegeraman itu. antaranya untuk mengurangkan marah kita kepada suatu perkara, letakkan tanggapan yang paling teruk akan berlaku pada sesuatu perkara. 


contoh. saya mengharapkan bungkusan pos laju saya sampai dalam keadaan yang saya inginkan. maka untuk mengurangkan rasa kecewa, saya letakkan persepsi bahawa bungkusan itu akan hadir ke pangkuan saya dalam keadaan yang tidak seperti saya harapkan. malah lebih teruk dari apa yang saya sangkakan.

nasiblah saya letakkan persepsi begitu. dan apabila bungkusan itu sampai. ia tidak seperti yang saya harapkan. rasa geramnya berkurangan.

tidak apalah
sekadar berkongsi rasa. :)


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...