Shoutbox






Rabu, 29 Jun 2016

Kerja

Dear Diary,


Sedar tak sedar dah nak masuk 3 bulan tak bekerja. Dalam banyak-banyak kerja yang saya apply, hanya 1-2 buah company yang panggil interview. Alhamdulillah, at least ada. Walaupun resultnya negatif. Rata-rata mahukan individu yang punya transport sendiri. Senang nak arah ke sana ke mari. Haih. Takpe lah. Belum rezeki nak dapat kerja makan gaji.

So saya try fikir cara lain. Ya, cara lain untuk make money. Sambil gegoyang kaki kat rumah. Takde lah nampak hopeless sangat. Bisnes. Ya, bisnes. Saya ada terfikir untuk bisnes sebelum ni. Dan saya memang dah join beberapa drophip pakaian tahun lepas. Apa kata buat dengan serius. Maka dalam masa bulan tu saya fokus kaw kaw dengan bisnes. Promote je pun. Tak keluar modal. Ingatkan senang. Rupanya luar biasa susahnya. Jika setakat promote macam tu saja memang lah senang. Tapi kena ingat, zaman sekarang ramai dah yang celik akal untuk tambah pendapatan. Even dia dah ada kerja tetap. Jalan mudah, join dropship. Student lagi ramai yang join. So saingan promote sesuatu produk memang hard gile. Saingan dengan rakan dropship yang sama produk satu hal. Dengan dropshipper yang jual produk lain pun satu hal. 

Namun, lama-lama saya dapat catch up rentak bisnes macam ni. Yeyy! Yang penting adalah doa dan kesungguhan. Saya mula belajar untuk edit gambar sendiri. buat storytelling sendiri, belajar cara close sales yang berkesan dan macam-macam lagi. Kenapa kena edit sendiri? kenapa tak pakai saja gambar yang disediakan supplier? Sebab saya taknak iklankan gambar yang sama dengan gambar rakan dropship saya yang lain. Walaupun edit tak cantik mana. Sobs. Saya banyak iklankan kat group-group FB. So chance untuk bertembung dengan mereka sangat lah tinggi. Nanti prospek pun confused. Tak tahu nak beli dengan siapa. Gambar sama je. Rasanya hampir setiap jam juga saya promote. Boleh nampak tak kesungguhan saya macam mana. Hakhakhak.

Dan hasilnya,


TARAAAAA!!!!




Supplier hadiahkan saya emas. Sugoiii!!!! Sebab berjaya jadi penjual item terbanyak bulan lepas. Hik. Alhamdulillah. Walaupun emas 0.5g saja, tapi tersangat bernilai untuk saya. Apapun semua atas izin Allah. Dia lah yang banyak beri ilham pada saya. Menggerakkan hati prospek untuk mahu membeli dengan saya. Komisen yang saya dapat, takda lah banyak mana. Tapi cukuplah sekadar dapar bayar astro bulan bulan. huhu. Ringan juga beban akak saya. Memandangkan abang saya pun belum dapat kerja sekarang. Pun sama diberhentikan kerja. Semua ujian ni terselindung hikmah. Itu saja yang saya percaya.


Bila dah berniaga ni, banyak sebenarnya yang saya dapat belajar. Yang mencelikkan mata dan hati saya. Saya belajar bahawa rahmat Allah tu luas dan rezeki tu dalam genggamanNya. Semasa saya kerja Petronas dulu, yang saya gerunkan adalah manager. Seram sejuk bila dengar dia marah. Paling tak best, terpaksa menipu. Allah, nampak sangat tak berkat duit gaji tu kan. Lepas tu, kalau ada rakan sekerja yang tak bagi kerjasama, mulut dan hati ni memang merungut tak sudah sudah. Ada saja yang tak puas hati. Bila berniaga ni, masya Allah.. saya rasa lebih tenang. Pengharapan saya pada Allah saya letak setinggi-tingginya lepas saya berusaha. Saya juga belajar untuk redha bila takda customer dan bersabar melayan karenah customer yang pelbagai. Saya cuba manfaatkan ilmu psikologi yang saya belajar dengan mereka. Alhamdulillah, berkesan.

Apapun, bukan senang nak make money. Now, saya tahu sangat betapa sukarnya nak cari duit. Lebih lebih zaman sekarang ni. Saya cuma nak Allah sentiasa cukupkan rezeki saya sekeluarga saja. Dan untuknya juga. Saya pernah berangan-berangan sebelum ni, nak bisnes sama-sama dengan dia. Tolong bisnes dia ke. huhu. Semoga Allah murahkan rezeki kita semua ye. Yosh! Teruskan usaha!


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...