Shoutbox






Khamis, 4 Ogos 2011

nak kaya?? baca ni.

di era kegawatan ekonomi yang melanda pelusuk dunia, manusia berpusu-pusu mencari peluang rezeki bagi memperoleh pendapatan menampung kehidupan seharian. di ceruk mana pun asal ada chance merekaa akan tibai. tak dapat banyak sikit pun jadilah. ada juga yang dah dapat banyak, nak tambah lagi banyak. biasalah manusia. rakus kemain. tak heran manusia mampu berbuat apa sahaja bagi mendapatkan duit lebih. ada yang sanggup terima rasuah, ada yang sanggup berbuat khianat, sanggup jumpa bomoh, sanggup meminjam pada along, sanggup menindas orang yang lemah, dan bermacam-macam kesanggupan lagi. isk2.





biar segala usaha dilakukan, keringat diperah, tulang empat kerat dibanting, harta tergadai, tetap tidak memadai. memikirkan caranya pun sudah memberi gila, apatah lagi apabila segala yang diusahakan gagal. maka timbullah cerita di dada2 akhbar dan di kaca2 tv berkenaan dumb people yang membunuh diri sendiri. menurut statistik, 6 orang bunuh diri sehari di Malaysia. salah satu antara sebab dumb2 people ini menjadikan diri mereka arwah mungkin disebabkan masalah kewangan yang mendorong kepada gangguan emosi dan tekanan perasaan.





now,saya berkongsi beberapa tips yang saya peroleh daripada buku "Tau Tak Apa" hasil karya Dr. Hm Tuah Iskandar. sangat berguna, sangat terbukti keberkesanannya jika dilakukan secara konsisten, penuh komitmen, dan penuh sabar. orang yang sabar sahaja yang berhak memperoleh nikmat berkat daripada kesabarannya. betul x? wokeyy,mata pandang bawah. sile2 lah baca tips2 berikut.




anda nak kaya??

· Banyakkanlah berdoa, sebab doa boleh mengubah takdir.

Bukan kah doa itu senjata bagi orang2 mukmin. Tak akan pernah rugi bagi mereka yang sentiasa berdoa dan meminta-minta kepada tuhannya.


· Berbanyak-banyak mengeluarkan sedekah.

Bersedekah dengan ikhlas tanpa harap sebarang pulangan. Biarlah setakat ganjaran yang berlipat ganda daripada tuhan. kebaikan bukan tuk di balas. tp tuk diingati dan dihargai. tu dah cukup memadai.


· Jika masih ada ibu bapa berbuat baiklah kepada mereka.

Berbuat baik kepada kedua ibu bapa adalah jalan percuma yang Allah beri untuk hambanya mendapatkan tiket masuk syurga. kalau ibu bapa tiada, berbuat baiklah pada orang tua.


· Beristighfar banyak-banyak.

Beristighfar senantiasa bagi menghapus segala dosa-dosa kecil.


· Solat duha.

Solat duha di waktu pagi bagi membuka pintu rezki.


· Baca Surah al-Waqiah.

Sabda Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap hari, ia tidak akan ditimpa kefakiran.”

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Siapa membaca surah Al-Waqi’ah setiap malam, dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya.


· Beri makan haiwan.

seorang blogger mengatakan beliau memilih utk mengasihi haiwan kerana hatinya bertambah tenang, gembira, dan rezki yang tidak putus2.


· Jangan menyeksa binatang.

hatta babi dan anjing sekalipun kita dilarang oleh agama untuk menderanya. so pikirlah sendiri.


· Jaga silaturahim.

(peliharalah) hubungan silaturrahim, maka Allah akan memelihara kamu.. termasuklah pintu rezki kamu.


· Bayar zakat.

zakat adalah pembersih harta. sudah banyak pengakuan orang yang setelah membayar zakat, mereka malah mendapat kemudahan rezki. ha,apa lagi. sile2 bayar zakat. jangan dekut.


· Buat baik dan tolong orang yang lemah.

tolong orang yang memerlukan bantuan.. pasti mereka membalasnya dengan kalungan doa. doa yang paling fofular oleh orang2 yang mendapat bantuan.."moga Allah murahkan rezeki kamu". ha,doa free. taknak ker?


· Tunaikan hajat orang.

tunaikan hajat orang.. insya Allah, Allah akan memudahkan hajat dan urusan kita termasuklah kemudahan rezki.




~ilmu tanpa amal ibarat pohon tidak berbuah~

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mmmg ko ah pasal duit ja d kepala....

jA_ae(N) berkata...

ahaha. biasa lah. aku mcm kenal sja ko ni sapa. ;p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...