Shoutbox






Sabtu, 10 September 2016

Again

Dear Diary,

Rasanya belum sampai 2 minggu saya post pasal mama admit wad, tup2 admit lagi. Hmm. Procedur awal sebelum angiogram tu, kena buat stress test. apa ke benda? kena lari atas treadmill. Nak tengok level kesihatan jantung mama macam mana. teruk sangat ke tak.

Before this, mama pernah juga buat. 1st kat Brunei. 2nd kat KK. Last result untuk kedua2nya adalah mama pengsan. Thats why doktor cadangkan buat angiogram. Tapi refuse. Sebab takut. Kami 1 family takut.

Actually, baru2 ni kami tengah berjinak2 berniaga nasi katok. Kitorang buat COD. Sementara abg saya duk rumah, elok buat duit sambil2 cari kerja kat tempat lain. Kami terima tempahan 50 bungkus dari pihak sekolah untuk esoknya. Alhamdulillah, excited. Akak berseloroh, kalau pengsan lagi memang tak jadi lah 50 bungkus tu. Kami gelak saja. Dalam hati, saya tak putus berdoa. Tolonglah jangan pengsan.

Bila penilai datang, mama pun disuruh masuk. Akak masuk sekali. Saya boleh jenguk2 dari luar saja. Sebab bilik tu kecik. Akak warning penilai tu siap2, mama ada history jatuh pengsan lari atas treadmill. Penilai tu dah nervous dah. Dia panggil seorang nurse untuk tolong tengok sekali. Sepatutnya ada seorang doktor tengok test tu juga. Tapi dia pergi tengok pesakit lain.

Mama test jalan atas treadmill untuk level perlahan dulu. Jalan slow2. Macam berjalan kaki biasa tapi agak laju sikit. Saya boleh agak, mama dah agak semput masa tu. Rasanya tak sampai 5 minit, penilai tu dah up kan level kelajuan. Sekelip mata, mama jatuh tersembam atas treadmill yang masih bergerak. Allahu. Saya nampak mama tercungap2 ambik nafas. Tiba2 nampak akak tepuk2 pipi mama. Suruh mama bangun. Then akak jerit oksigen. Baru saya tahu, masa tu nafas mama terhenti. Tapi malangnya, dalam bilik tu diorang tak sediakan mesin oksigen yang sepatutnya kena ada dalam bilik stress test. Penilai tu cuba buat CPR. Tak berjaya. Last2, kena hantar pegi emergency room. Nak angkat mama lagi satu hal. Disebabkan mama agak berat, dengan kudrat 3 orang dalam bilik tu tak cukup kuat untuk angkat mama. Penilai tu pun dah join jerit, panggil orang. Nasib baik ada cleaner lalu. Tolong angkat sekali.

Saya hanya terdiam melihat mama. Speechless. Fikiran saya kosong. Sewaktu mama disorong laju ke emergency room pun saya hanya berlari mengikuti. Akak masih jerit minta mesin oksigen. Kat emergency room, semua MA dan nurse lari sini sana. Ada seorang dua doktor turut berlari masuk. Saya di minta keluar. Akak saja yang berjaya untuk berada di sisi mama. Saya angguk. Mulut masih terkunci. Seorang MA lelaki meminta saya duduk seketika. Tapi masa tu kaki pun terasa berat untuk melangkah. Hanya mampu berdiri tersandar di dinding. Bila seorang lagi MA lelaki panggil untuk bertanyakan butir peribadi mama, baru saya bersuara. Dan mata mula berkaca. Saya teruskan doa, agar mama panjang umur dan terus sihat.

15 minit menunggu, kelihatan penilai tadi keluar. Saya tanya, mama macam mana. Alhamdulillah, ok. jangan risau. Semua baik. Alhamdulillah. Baru lah kaki saya ada kudrat untuk berjalan. Saya duduk tunggu akak pula. Bila akak datang, dia suruh tengok2 mama. Dia nak pergi merayu dengan sister untuk minta off haritu. Nak jaga mama katanya. Mama admit wad untuk 3 hari macam haritu jugak. 3 hari mama kat sana, jadi perbualan hangat pula. Sebab kat sini jarang terjadi kes emergency macam tu. Bila tiba2 berlaku, tu yang jadi kelam kabut semacam. Nurse yang ada dalam bilik pun nampak blur2 bila nampak mama pengsan. Hmm. Yang penting mama sihat kembali. Untuk angiogram tu mungkin tahun depan baru boleh buat. Memandangkan ada ramai juga pesakit seluruh Sabah tengah tunggu que nak buat juga.

Buat masa ni, kami masih teruskan berniaga nasi katok. Abg saya dah belajar dari mama. Saya pun turut join sekali. Mama just tengok2 saja. Tak bagi mama terlampau penat. Alhamdulillah, permintaan tu setiap hari ada. kekadang sikit, kekadang banyak sampai tak menang tangan. Berniaga kecil2an. Yang penting berkat, Hati pun puas. Sebab habis kerja boleh rileks, Takda bos nak marah. Hihi. Abah pun 3 tahun lagi nak pencen. Tak sabar rasanya nak tunggu family ni complete dalam satu rumah. Insya Allah, semuanya akan baik2 saja untuk hari2 yang akan datang.


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...