Shoutbox






Isnin, 9 Julai 2012

can't stop cursing road user





again, todays monday blues. mulakan ari senin korang dengan senyuman. dan akhirinya dengan senang dan perut kenyang. bagi yang duduk rumah macam aku. hahahaha. yang sekolah dan bekerja tuh pepandai la tahan perasaan korang. 


ok, ambik mood serius. nak cakap sikit pasal pengguna jalan raya di malaysia. takmau ambik secara keseluruhan sebab taktau negara lain perangai diorang di jalan raya macam mana kan. tak boleh nak judge semua orang sama. semalam, aku keluar duduk santai waiting for my mum kat terminal. sebelah aku ada seorang makcik. aku rasa dia dari Brunei. kira nak balik ke tempat asal beliau la. tunggu masa feri datang. dia ada tanya kenapa pemandu di malaysia tiada adab. aritu dia jenjalan kat sini, dia lalu di laluan garisan kuning tuk melintas.. "zebra crossing". tapi kereta takmau berenti bagi laluan. selamba badak jalan macam taktau peraturan. dia bandingkan dengan pengguna jalan raya di Brunei yang lebih baik. aku angguk. setuju. sebab aku pun pejalan kaki. paham la apa makcik tu maksudkan. dan aku sendiri penah duduk di Brunei selama 10 tahun. really, jauh lebih bagus. bukan nak bias. tapi tu la hakikatnya. kazen aku yang 1st time bawak kereta pegi Brunei pun puji pemandu pemandu di sana. berhemah. not 100%. pasti ada segelintir yang bangang. but majoriti good. pemandu pemandu di Brunei, nampak orang melintas dari jauh lagi diorang dah berenti, then tunjuk signal suruh lalu. walaupun takda "zebra crossing". how sweet. malaysia?? selagi ada ruang, dia akan jalan. tak maunya diorang berenti. kekadang kaki ni hampir hampir dengan muncung kereta. damn. aku percaya tak semua macam tu. but, sorry to say. majority of us like that.








pada pendapat aku lah kan, tak kisah la korang setuju ke tak.. dua faktor pengguna jalan raya yang membawa kepada kemalangan ialah sikap pengguna tu sendiri dan 'inappropriate state'. sikap utama adalah KURANG sabar. orang yang kurang sabar, mereka tak ambik pertimbangan yang panjang, bertindak melulu dan mementingkan diri. so tak mustahil mereka ni melanggar disiplin jalan raya. contoh? macam yang tadi ler, orang nak lintas tak bagi jalan.. lampu isyarat dah merah still nak jalan.. takda lesen lagi dah bawak kereta. hahh huhh! 'inappropriate state' pulak situasi di mana ianya boleh jadi disengajakan atau tidak. sinonim dengan kecuaian. contoh disengajakan ialah menggunakan telefon bimbit ketika memandu dan mabuk. yang tidak disengajakan pulak ialah more to mental and body state.. seperti tekanan jiwa dan rabun mata. that's it. malas nak ulas pepanjang. bukan boleh bertambah duit dalam bank. ark ark ark.



3 ulasan:

Wanzi berkata...

nice blog.... n like your post

jA_ae(N) berkata...

thanx for ur (+)ve feedback. ;)

Siti Nurfariha berkata...

LOMPAT SI KATAK LOMPAT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...