Shoutbox






Isnin, 30 Julai 2012

baju olimpik malaysia buruk


Ada yang mengkritik pakaian atlit Malaysia semasa pembukaan Olimpik baru-baru ini. Aku rasa artikel di bawah ini satu perkongsian yang sangat-sangat bermakna. 






Ok, saya setuju. Tema dan lagu Kemerdekaan tahun ini memang agak cipan. Tat. Isu ini tidak perlu diulang-bincang. Sebab lebih separuh penduduk negara telah pun berduyun-duyun membalunnya dengan penuh berahi, lagi prihatin.

Tapi bila ada petualang mencanang betapa buruknya baju perarakan pasukan Olimpik Malaysia: then I think the time has come to get a little bit of perspective.

Di mana datang sentimen itu? Para petualang itu petik dari ulasan Tiara Chiaramonte dalam Yahoo.Com. Yang mana, pengulas gedik itu telah mengkategorikan pakaian seragam Malaysia (serta beberapa negara lain: termasuk UK, Canada, Germany et. al) dalam senarai ‘The Worst’.

Kata Cik Chiaramonte (dengan nada sarkastik): “Malaysia's tiger printed yellow, orange, and black uniform was a little too bold.” As usual, Malaysian haters happily jump into the bandwagon. Terhegeh-hegeh dengan muka tidak malu, sama-sama bersubahat mencaci negara sendiri.

ii
Sebelum kita gali falsafah pakaian bermotifkan Sang Belang dan Jalur Gemilang itu serta tuntutan sebenar uniform perarakan sukan: mari kita rungkai dulu siapa Tiara Chiaramonte dan Yahoo.Com. To set the fundamental perspective right.

Cik Chiaramonte itu adalah perempuan Amerika; dan Yahoo.Com adalah US-based website. Kedua-dua entiti ini (si perempuan dan si website) mempunyai satu persamaan, iaitu: sangat tebal dengan citra Amerikanisasi. Kalau kita lihat kandungan Yahoo sejak dulu, kini dan selama-lamanya: ia sangat bias kepada nilai-nilai Amerika.

Nilai-nilai Amerika itu apa? Dalam satu ayat penyata yang ringkas tapi sedikit kompleks: ‘Rasa kagum yang teramat pada diri sendiri dan menganggap semua nilai lain di dunia tidak signfikan – melainkan ia dipaksikan kepada norma mereka sendiri, yang konon maha agung itu’.

Ada faham sekarang?

iii
That is why, after bashing our official national Olympic outfit, Ms. Chiaramonte also shamelessly lauded the American ‘war-inspired’ uniform as ‘The Best’ with a winning look. Hello, ‘winning look’ taik kucing! Ptui, ptui.

WTF. Ini perarakan sukan Olimpik. Ia patut mempromosikan keceriaan, kedamaian dan persahabatan. Bukan gigih mau menonjolkan persona imperialistik. Amerika adalah satu-satunya negara yang pakai baju perarakan dengan motif tentera. For me, that is not only distasteful, but also very insensitive. Apatah lagi dengan situasi semasa dunia yang penuh dengan perang berdarah di sana-sini.

When I saw the American athletes marching in that army uniform: I felt like watching a bunch of barbaric monsters ready to slaughter thousands of Afghan and Iraqi innocent children. And women. Seriously, what is so Olympic with that kind of spirit?

Gagal seratus peratus. Baju perarakan diorang itu patut dinobatkan sebagai Supra Paling Terburuk. Period.

iv
Olympic marching uniform, of course, should be BOLD. A little tacky is fine, too. Supaya mudah dihayati oleh jutaan manusia yang menonton. Terutama yang berada dalam stadium, yang sesetengahnya berkedudukan beratus meter dari padang perarakan.

This is a world-sporting event with the aim to promote friendship and togetherness, globally. We obviously want to set the mood as colourful as possible. Bukankah keceriaan itu salah satu kunci kepada ikatan dan persahabatan?

This is not a high-class fashion show in Paris. So of course you are expected to march in a striking and extravaganza uniform. Not in an elegant minimalist style (read: dull and boring). Taking this as the standard and benchmark: I don’t see anything wrong with the Malaysian team uniform. Do you?

v
Motif harimau belang dengan warna kuning dan merah semarak itu, sangat Malaysiana. Ada ciri kegagahan dan citra kemesraan yang dipadu dengan sungguh harmoni. Serius, satu tatakonsep busana yang bijak.

Honestly, I would wear that outfit marching all over Saudi Arabia. Dari Jeddah ke Madinah, kemudian ke utara Hail sebelum menyusur sepanjang tebing Laut Merah menuju selatan hingga ke Gizan. With the biggest smile and pride in my face. Why not?

Fine, it is not the most beautiful uniform in the 2012 Olympic march. But it is not ugly, at all. It is not bad, either. Far, far from being ‘the worst’.

If you find that uniform BURUK, you either have a lousy taste in sporting fashion. Or someone has just brutally sodomised you. And you are still suffering from the traumatic after-incident effect. That is why you hate everything you see.

vi
Good luck to my fellow Malaysian Olympians in London 2012. Make us proud.





Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...