Shoutbox






Ahad, 25 Januari 2015

Mengumpat

Assalamualaikum guys,

baru-baru ni ada dengar ceramah ustaz kazim
pasal umpat mengumpat ni
so dapat la hadam sedikit ilmu bab mengumpat ni cane
sebab kita kekadang tak sedar kan dah termengumpat orang
mulut kemain sedap cite
tak sangka dah termengumpat
isk isk

kita pun memang dah maklum
dari bangku sekolah lagi
cikgu kata tak baik cakap pekara buruk orang
ustaz ustazah kata berdosa keji orang
ibarat memakan daging saudara sendiri
cuma masalahnya tengah cite perihal orang tu tak rasa macam makan daging orang pun
macam makan bertih jagung lak .. sedap dan manis
mungkin sebab tu la makin rancak
orang yang dengar pun bagi respon baik
so ada pengukuhan positif di situ. ada galakan.

aku sendiri.. Allahu Akhbar.
memang sejak tahun lepas lagi try hard untuk taknak cite aib orang
especiall kalau orang tu memang aku kenal
tapi bab hiburan macam retis still teringin nak ambik tahu
and tumpang kutuk sekali bila tahu
Astaghfirullah
walhal entah ye entah kan tidak news tu kan

so apa pengertian mengumpat?
mengumpat ialah menceritakan perihal orang lain yang mana orang itu tidak suka perihalnya diceritakan
misalnya mengumpat tubuh badannya (ok, benda ni aku selalu buat. bila tengok orang lalu lalang gatal mulut ni nak mengutuk orang kan. walaupun tak kenal. just untuk bahan gelak actually. but still salah kan isk)
next, mengumpat keturunannya
lagi? mengumpat orang yang dah mati
mengumpat cara perilakunya, cara dia bercakap, cara dia berjalan
mengumpat juga menceritakan perkara jahat yang memang betul dia ada buat di mana melibatkan dosa dia sorang

nak lebih faham sile lah klik sini. jangan malas. nengok dengar dan salin.

sejam lebih layan video ni,
baru aku perasan
selama ni aku ingat orang perempuan je ranking atas bab umpat mengumpat ni
yelah, dah dalam kajian sehari orang perempuan bercakap 7 ke 8 ribu patah perkataan
rupanya orang lelaki pun lebih kurang sama
and they more tu mengeji mengutuk dan menghina yang mana sinonim dengan mengumpat jugak

how did i know
mungkin ini analisis peribadi secara rambang
selama setahun lebih aku berkerja dikelilingi orang lelaki ni (almost 95% of them)
aku tau cane komunikasi dorang bila sembang mambang dengan kengkawan
sebab diorang kalau bercerita memang tak cover langsung. direct jek. tak plastik.
kalau ada orang diorang tak suka memang %$&*# yang akan keluar dari mulut diorang
bukan setakat cakap belakang, siap cakap depan

ada seorang exec india dalam department aku
and dia ni seusia dengan aku
sebabkan dia muda, tech2 yang dah lama keja situ memang pakat buli dia
tak takut langsung, walhal pangkat diorang lagi rendah
Diorang panggil "keling keling"
Allahu Akhbar.. racist.. begitu ke cerminan seorang islam
bila exec india tu takda, start la diorang cakap dia bodoh la apa la
sedih aku dengar
im the witness for anything happened there
they should respect him more

of course tak semua orang lelaki suka keji dan maki orang
sama macam orang perempuan
bukan semua
but i think hanya segelintir (about 37%) cuma
memandangkan orang perempuan ni memang fitrahnya banyak mulut
hakhakhak
apapun, sentiasalah bermujahadah lillahi taala
be a better person day by day
ok?


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...