Shoutbox






Sabtu, 28 Februari 2009

kes buli..huh!

Pelajar di Mukah siar aksi buli di YouTube

"KUCHING: Sekumpulan pelajar Sekolah Menengah di Mukah bertindak berani apabila merakam dan memasukkan aksi buli mereka ke atas seorang pelajar lain ke dalam YouTube. Perbuatan itu mendapat liputan meluas media tempatan hari ini. Di dalam klip video selama 3.05 minit itu, mangsa yang dikatakan pelajar Tingkatan Tiga sebuah sekolah berasrama di Dalat, dilihat disepak, diterajang dan dipukul termasuk menggunakan cerek air oleh sekumpulan pelajar lain yang masih berpakaian seragam sekolah, di dalam sebuah bilik asrama.
Walaupun mangsa kelihatan cuba merayu tidak diapa-apakan, beliau terus dibelasah tanpa belas kasihan. "






Tajuk berita pertama kat tv3 tentang kes buli pelajar. Budak fom5 buli budak fom3. Siap rakam lagi. Pehh! Dasat betul. Bagus dorang neh. tepukan untuk mereka. clap3x! dah besar sket nanti boleh lah jadi pelapis pengarah filem gangster. filem tak meletop kang boleh bakar panggung terus. Kesian aku tengok mangsa buli tu. Rasa nak menanges aku. Dah la budak yang buli tu badan beso2. Aku hengat la kes buli ni dah tutop. Ada lagi rupanya. Malah makin terok. Astaghfirullah.. apa nak jadi. Dah macam anak didik setan je buli2 orang. Vodo betul la. Kepuasan apa yang diorang dapat ha buli2 orang tu? Aku lebih rela tengok dorang ni rosakkan harta benda awam dari rosakkan badan anak orang. Kan melibatkan nyawa tu beb. Silap2 boleh mati. Kalo harta benda awam boleh ganti smola. Kalo duit banyak la. Ala,kerajaan kan banyak duit. Duit yang kerajaan ada tu pun duit rakyat gak. isk! Aku ni sokong kelab vandalism ke hape. Hukhuk! Apapun,harap sangat pihak sekolah dan mana2 pihak berkuasa ambil perhatian dalam hal ni.

Ohh! Aku dah dapat jawapan dari soklan budak cina yang tanya aku tu. Sebenarnya mempelajari ilmu tajwid ni mendapat perselisihan di antara golongan ulama. Nak jadikan dia fardhu ain ke fardhu kifayah. Sebab membaca al-Quran dengan bacaan yang sempurna adalah wajib. Belajar dan ketahui hukum2 tajwid dalam bacaan pula tak wajib. Kesimpulannya sekarang,nak jadikannya fardhu kifayah boleh,nak jadikannya fardhu ain pun boleh gak. Fuhh! Maknanya betul jugak la apa yang aku jawab tu. Syukur la aku tak bagi ajaran sesat kat mereka. Dosa besar aku kang. Sobs!

jangan ikut ye adik2 sekalian..itu tak BAEK PUNYER!

1 ulasan:

Qen berkata...

assalamualaikum.. sorry aku dah pvt blog aku atas sebab2 tertentu. ko sape eh? bagi email. nanti aku invite jadi member blog aku

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...