Shoutbox






Rabu, 22 April 2009

bahas ala parlimen

Okeh… nak cite sikit pasal pertandingan bahas peringkat negeri di sekolah aku. Kali ni turn smk lajau pulak jd tuan rumah. Tajuk bahasnya….. emm,ntah le. Aku pun dah ingat2 lupa. Ada kaitan dengan kenaikan harga barang. So budak2 upper6 diberi amanah untuk melibatkan diri mengurus pertandingan tersebut. Aku sebagai tukang “penjaga masa” sekaligus menjadi “penonton” yg “kepenatan” sbb baru abes p&p dan turun naik tangga untuk ambil barang.
Nebes gak rasanya bila jadi “penjaga masa”. Dah lah takde rehearsal.

Dalam hati aku cuma
…..”Adoiiiii”

Aku dan moi masuk awal ke dewan mini. Terasa lama menunggu sehinggakan gula2 dalam bekas yg disediakan khas untuk para hakim hampir abes kitorang kebas. Aku expect best la perbahasan kali ni. Kalo tak, sia2 aje la la aku tawar diri jadi penjaga masa. Datang memang just nak tengok. Kirenya nak merasa laa jugak kan.

Para peserta dah datang… diikuti dengan para hakim. “sang pengerusi” memulakan tugasnya dengan kata2 aluan dan explain peraturan2nya. Tangan aku peloh tak payah cakap la. meleleh. Seyes! Aku nebes. Aku takut buat silap ler. Sebab ni melibatkan nama sekolah. Peringkat negeri ni beb.

Mula2 buat kerja nekan jam dan nekan lonceng, aku tak biasa lagi. Ada sedikit kesilapan kalo ada yg pasan. Aku dah tekan lonceng sebelum peserta kuar lg. isk~! Dah lama tu, aku mula enjoy. Lebey2 lagi bab tekan lonceng tu….. ting ting ting! Hik! Sedap je aku dengor. Org lain buat mungkin x se’best’ aku buat. Hahaa.


Best laa tengok org bahas ni. Macam nak gado aje. Ni kalo bukan pertandingan dah tarik2 rambut agaknya. Sebab wakil semua pun pempuan. Ada sorang aje laki. Part yg best bila pihak pembangkang mati2 mengatakan petroleum itu tergolong daripada “barangan”. Minyak bukan barang le dik oii. Tu bahan mentah. Apa ke kaitannya dengan barang. Aku siap tanya hakim lg ni tau. Bukan “barang” ok! Keadaan semakin panas…(sebab dewan mini tu dah memang panas…. Terpaksa berkipas secara manual)
Smk mutiara akhirnya diumumkan sebagai pemenang sekaligus melayakkan diri ke peringkat separuh akhir. Yes yes yes…Sekolah dulu aku menang! Cayalah.

Nak selit sikit…. Cite paginya. Selepas perhimpunan pagi,subjek muet writing. Masuk aje cekgu jubia, tau dah mood tak baik punyaa. Masa ni la dia marah aku. Tak lain tak bukan pasal aku tak penah datang masa muet speaking dia. %$^&&%%#$&*&^*%^$%%#$@&^*^(*^..... Ni saja lah yg ada kat kepala aku masa tu. Mamai lagi. Satu butir kata cekgu tu langsung tak masuk ke lorong2 gelap telinga aku. Singgah pun tak hade. Pastu tiba2 aku dengar cekgu tu tekankan suara dia. Cam geram. Mungkin sebab aku buat muka seposen masa tu. sori, pattern muka aku memang macam ni. bukan nak cari pasal. Haih! Ade2 aje laa.


p/s: keputusan berani mati.... taknak datang lagi khamis minggu ni. bersedia terima pembalasan si pitung. haahaa.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...